Grokim muziekweekend groot succes!

Het afgelopen weekend was voor veel Terschellinger muzikanten bijzonder. In het kader van de Culturele Hoofdstad kwam een grote groep muzikanten uit de stad Plungė in Litouwen om hier te spelen. Vertegenwoordigers van drie orkesten van Plungė en omgeving waren samengevoegd tot één orkest, zo'n 45 muzikanten totaal. De groep uit Litouwen reed in twee dagen met de bus naar Harlingen. Bij aankomst op Terschelling stond Schylge de muzikanten op te wachten, natuurlijk met muziek. Ook burgemeester Bert Wassink was aanwezig om de gasten te begroeten. Na het inchecken in de Folkshegeskoalle begon de repetitie in de Meslânzer kerk. Zaterdag begon met een busrit over het eiland met Carolien Mier als chauffeuse. Dat wekte wel verwondering. In Litouwen is men nog niet zo geëmancipeerd. Wyb Mier maakte een bezoek aan de Reddingbootschuur van Paal 8 mogelijk. De Litouwers keken hun ogen uit. In West aangekomen nam Flip Tocila de groep mee naar het clubhuis van Duikteam Ecuador. Hier hoorden ze over de wrakken en wat er allemaal al naar boven is gehaald. Veel van de Litouwers spraken nauwelijks of geen Engels. De groepsleider vertaalde alles. Na een lunch op het Seinpaalduin begon een gezamenlijk concert op het Brandarisplein. De leerlingen van SMOT beten het spits af. Daarna was Schylge aan de beurt. Als laatste speelde het orkest van Plungė. Bijzondere was het grote aantal jonge spelers. De drie dirigenten van orkesten waren ook mee. Elke dirigent leidde een aantal muzieknummers. Opmerkelijk was het verschil in dirigeren, de een leidde strak als een veldheer, de ander stond er bij te swingen of zong bij de muziek luidkeels een lied. 's Avonds was er een gezamenlijk concert in de Meslânzer kerk. De burgemeester heette hier de Litouwers officieel welkom. Het werd een bijzonder concert, geestig aan elkaar gepraat door dirigent Andries de Haan. Van de beide orkesten spatte het enthousiasme er af. Toen Andries de Haan dat benoemde, gingen de Litouwers er nog even steviger tegen aan. Aan het eind speelden beide orkesten met elkaar de Litouwse nummers Grokim šokim ir dainuokim! en de Plungės Maršas. De toeschouwers werden overspoeld door een golf van muziek die de scheiding uit je haar blies. Het was indrukwekkend, een echt kippenvelmoment. Na het spelen van het Terschellinger volkslied werd deze muziekaal spetterende avond afgesloten. Het publiek had met volle teugen genoten. Zondagochtend begon met een wandeling door het Hoornse bos naar zee terwijl een tweede groep op e riid ging met Harry Smit en Egbert Zorgdrager. Op de terugweg werden de groepen omgewisseld zodat iedereen de kans had de Terschellinger natuur vanaf de platte wagen te zien. Op het strand keken ze hun ogen uit. Toevallig lag er een veel schuim. Het leek wel of het strand met sneeuw was bedekt. Bij Kaap Hoorn werd geluncht. Terug bij de Folkshegeskoalle volgde het laatste openluchtconcert. Nu was ook Jubal erbij. De Litouwers speelde eerst, daarna Jubal en Schylge sloot af. Ook nu weer zat het publiek te genieten van de vaak bijzondere muziek. Andries de Haan dankte de organisatie en speciaal Lily Tocila en Brenda Smit, die zich een slag in de rondte hadden gewerkt om dit muziekfestival mogelijk te maken. Als afsluiting speelden alle muzikanten een serenade voor het huis van Hans Schaap, het ernstig zieke lid van Schylge, twee Litouwse muziekstukken gespeeld en het Terschellinger volkslied. Een ontroerend gebaar naar Hans en zijn familie, dat bij menigeen een brok in de keel achter liet. Het weekend werd afgesloten met een gezamenlijk diner in de Folkshegeskoalle. Schylge gaf alle Litouwse deelnemers een Terschellinger tas gevuld met lekkernijen en hebbedingetjes. Het was vermakelijk om te zien hoe de jeugd haast op de kop in de tassen dook om te zien wat er allemaal inzat. Schylge kreeg uit dank een forse Litouwse koek die leek op een witte kerstboom en een fles Litouwse drank. Hierna werd Schylge bedankt met een uit volle borst gezongen lied dat de Terschellinger muzikanten gezondheid, voorspoed en geluk wenste. Na nog meer bedankjes over en weer werd het weekend afgesloten. Maandag met de eerste boot begon de lange reis terug naar Litouwen. Muziekvereniging Schylge kan terugkijken op een succesvol weekend. Er zijn weer hechte banden gesmeed, persoonlijk, cultureel en muzikaal, geheel in de trant van het culturele jaar.

Met dank aan Flip Tocila

Vorige Volgend