Foto's: Klaas de Beer

Op 1 oktober was het zover, we bestaan 60 jaar en dat moest gevierd worden. Het beloofde een bonte avond te worden.
We starten met een mooi stuk Floris, een stuk met jeugdsentiment en lekker veel pit.
Daarna nam spreekstalmeester Remi Hoeve het woord. Hij zal de hele avond aan elkaar praten.
We zullen laten zien en horen waar Schylge zo ongeveer het hele jaar mee bezig is.
We beginnen met het opwarmertje, het sporten op Terschelling met Epic Gaming Themes, zoals de Fjoertoer, Berenloop en HT-Roeien.
Verder kwamen de volksdansers mee dansen en een deel van de West Aleta Singers met ons mee zingen.
Ook waren er jubilarissen in het korps. Dus lang zullen ze leven!
Met een afvalspel over rijbewijzen won Wim Bos een overheerlijke taart, nadat Kees Jan Doeksen voor een van de laatste keren in zijn loopbaan het document controleerde.
Jubilissimo werd gedirigeerd door Cees Zeeders. Die heeft veel ervaring met deze mooie mars en dat kon je zeker zien.
Er werd nog een overheerlijke slagroomtaart geveild voor de mars van de muziek.
Het oud papier werd ook nog even ingezameld en de bedeltrom goed gepromoot met dit jaar zelfs een QR code.
Natuurlijk kon de Maestro niet ontbreken. Ja heus, we kregen hoog bezoek van de broer van André Rieue in de vorm van Frans Luts Rieue. Hij speelde er lustig op los op zijn mooie viool en kreeg de hele zaal helemaal los met de Second Wals.
Na de pauze kregen we hoog bezoek en wel van de Sint uit Spanje met een hulpje.
Hij was geheel tegen zijn gewoonte in voor een avond naar Terschelling gekomen om het korps te feliciteren en dirigent Andries even toe te spreken en te kronen.
Natuurlijk konden de nationale gebeurtenissen ook niet ontbreken.
De Sound of Trumpets met solisten Sjoerd Hibma en Kees-Jan Doeksen begonnen dit deel en we sloten af met vele oude kinderliedjes die iedereen uit volle borst mee zong. Echt leuk om zo interactief bezig te zijn. Natuurlijk sloten we dit blokje af met het Oan Schylge.
De avond was nog niet afgelopen want de Bolhoeden kwamen binnen met 3 ruiters te paard. Tijdens de Aambeeld polka vochten zij deze Sint Jan strijd uit voor de beker.
In een muzikaal jaar kan de medewerking bij de kerken niet vergeten worden. Met een tweetal geestelijk liederen en een hele korte overdenking van dominee Ernst Zoomers werd er ook aan dit deel gedacht.
We haalden de corona tijd nog even aan met Dick en Daniëlle de Graaf. Ze speelden een heel mooi stuk op piano en viool. Ja en dan komen ook nog de Kemedy Speulers met een poppenkast spel die we begeleiden met Caribbean Calypso. En dan tot slot kon ons nieuwe eigen stuk Dellewal. Geschreven voor Heleen. Zij werd nog eens goed in het zonnetje gezet omdat ze al 60 jaar actief meespeelt met Schylge. Ze is nu het eerste meespelende erelid van de muziekvereniging en kreeg een mooi aandenken. Ze werd nog even toegesproken door haar kleindochter Iris met haar eigen verhaal.
Na het mooie stuk Dellewal liepen we met een grote lach op ons gezicht en een voldaan gevoel van het podium af.
Ik wil namens iedereen van Schylge die op wat voor manier heeft meegeholpen aan deze avond bedanken voor hun inzet. Vooral de groep die dit allemaal heeft bedacht en mogelijk heeft gemaakt.
Ik kijk terug op een hele mooie avond.
Met dank aan Annalies Abma