Op dinsdag 15 januari ging het project van Muziekvereniging Schylge van start, waarbij volwassenen de gelegenheid wordt gegeven een muziekinstrument te leren bespelen. Maar liefst 23 deelnemers hadden zich opgegeven om te ontdekken of er een muzikant in hen schuilt.
Vanaf half 6 was er een ontvangst met koffie en thee in de kantine van de ET-10. Na een korte introductie kregen de aanwezigen allemaal even het woord om te vertellen over hun al dan niet muzikale verleden en de motivatie om aan dit project mee te doen. De redenen waren zeer uiteenlopend, maar vooral het laagdrempelige karakter van het project en het gevoel dat dit dé kans was om te proberen een instrument te bespelen, werd het meest gehoord.
Na deze voorstelronde werden soep en broodjes geserveerd en werd er gezellig met elkaar gekletst. Tegen 7 uur was het dan eindelijk zover om het repetitielokaal van Schylge binnen te gaan. De stoelen en lessenaars stonden al klaar voor de repetitie van de fanfare later die avond en achter in het lokaal stonden alle beschikbare instrumenten voor het project te glimmen.
Dirigent Andries de Haan gaf een korte uitleg over de instrumenten en liet daarna alle deelnemers zelf een instrument pakken. Nadat iedereen wat onwennig met een toeter in de hand plaats had genomen, volgde een uitleg over hoe het instrument vast te houden en wat te doen met de lippen om er geluid uit te krijgen. Er volgden wat voorzichtige pogingen en de meesten waren zelf verbaasd over het feit dat er ook inderdaad geluid uit kwam. De dirigent raakte enthousiast en liet iedereen op zijn aanwijzingen tegelijk blazen. Als een waar orkest werden de instructies opgevolgd en waren de eerste klanken van de ‘verborgen muzikanten’ een feit. Om half acht werd de avond afgesloten en ging een vrolijke groep mensen met een toeter (één met trommelstokjes) en een kleine opdracht huiswaarts.
De komende twee maanden zullen de lessen in groepsverband worden voortgezet en misschien ontdekken we wel wat verborgen muzikanten op de uitvoering van Schylge op 23 maart.

Vorige Volgend