Concert 14 mei 2022

16 May 2022

Foto's: Gerda Damstra
Andries de Haan

Eindelijk was het zover! Na 2 jaar geen concert te hebben kunnen geven door de welbekende redenen stonden wij 14 mei in ET-10 op het podium. Natuurlijk onder de altijd weer fijne leiding van Andries de Haan.
Hij had weer een mooi programma voor ons uitgedacht. We begonnen met de mars "Sempre Pronto".
Vervolgens speelden we "Simple gifts" en "Cardigan Bay".
In de corona jaren hadden we ook 3 dames met een jubileum. Te weten: Ageeth Schaap (40 jaar) Lily Tocilla (25 Jaar) en Willy van der Driest (50 jaar) De bijbehorende speldjes hadden ze al eerder in ontvangst mogen nemen maar we wilden ze op deze avond toch nog even in het zonnetje zetten met een bos bloemen.
We speelden verder met "Gresford".
Daarna nam Brenda Smit een solo met de trombone voor haar rekening met het stuk "Springtime". Zij speelde dit leuke stuk tijdens haar C -examen en Schylge mocht haar daarin begeleiden.
Omdat het toch van dat mooie weer was speelden we het welbekende stuk "Als de zon schijnt".
Vervolgens was het de beurt aan de Nije Bleazers. Zij brachten een paar mooie stukken ter gehore. Het leuke is dat deze muzikanten allemaal hun A-diploma hebben gehaald en nu bij Schylge spelen. We zaten dan ook met en man of 40 op het podium.
Tijdens de pauze werden er loten verkocht en kon men naderhand mooie prijzen winnen.
Na de pauze was het tijd voor de Laatbloeiers. Dit is het nieuwste project wat we samen met Jubal uitvoeren.
Deze beginnende muzikanten lieten al goed van zich horen. Dit beloofd wat voor de toekomst!
Samen met de Laatbloeiers speelde Schylge nog het stuk "Flash Mob Rock".
De mars "Jubilissimo" werd gedirigeerd door Cees Zeeders. Dit was altijd al een droom van hem. Hij vond dit één van de leukste marsen die hij tijdens zijn lange loopbaan als slagwerker mocht spelen. En dat dirigeren ging hem zeer goed af! Vervolgens speelden we "Rhytm of the dance", "Con te Partiro" en "Mouthpiece Mania".
Toen was het tijd voor nog een jubilaris. Dit was Heleen Rijf die al 60 jaar muzikante is en nog altijd met veel plezier bij Schylge speelt. Ze werd door Kees-Jan in het zonnetje gezet en kreeg een mooi aandenken opgespeld.
Heleen en Cees hadden ons enige tijd geleden een mars aangeboden. Onze dirigent meende dat dit niet zomaar een mars moest zijn en liet deze componeren door Sijtze van der Hoek. Het stuk kreeg de toepasselijke naam "Dellewal".
Sijtze van der Hoek heeft vorige week met ons het stuk doorgespeeld en zo uitgelegd wat hij met de delen daarin bedoelde. Erg leuk op deze manier om te spelen. Het was een mooie première om "Dellewal" op deze avond ten gehore te brengen.
In de zaal zaten ook een paar Oekraïense gasten. We speelden voor hen het "Ukrainian National Anthem". Dit was een emotioneel moment. We eindigden met het "Schylge myn lantse".
Wij kijken terug op een mooie succesvolle muzikale avond. Naderhand was er nog een gezellige nazit. De repetities gaan gewoon door en we hopen binnenkort nog wat optredens geven.. Check de website: www.muziekverenigingschylge.nl/optredens